Mijn ervaring over de Joomladagen 2013 NL

zaterdag, 27 april 2013 08:52 Laatst aangepast op zaterdag, 30 januari 2016 15:13
Beoordeel dit item
(0 stemmen)

Op zondag 21 april 2013 was het zo ver, op deze dag ben ik naar een van de 2 Joomla Dagen 2013 in Zeist geweest. Via Facebook ben ik in contact gekomen met Fred Mellink samen met hem ben ik op zondagochtend naar Zeist vertrokken. Omstreeks 8:50 waren we bij Hotel Woudenberg?!?

Nadat we ons aangemeld hadden kregen we onze toegangspas en een tas vol met boekjes, reclame flyers, een Joomla Stroopwafel etc. Na een kopje koffie zijn we naar de Site Ground zaal gegaan waar de eerste 2 presentaties gehouden werden.

Zondagmorgen Keynote - Paul Delbar

De eerste gastspreker was Paul Delbar, hij heeft in een fascinerend verhaal de ontwikkeling van statische platte HTML websites naar dynamische Joomla website verteld. Dit deed hij met een papieren kladblok en Post-It’s. Zijn verhaal ging over Brian die het bedrijf Brian.com opgericht had en die een statische website had. Brian wilde weten welke klanten of potentiele klanten zijn website bezochten. Om dit te bewerkstelligen had hij een formulier nodig om de database te vullen met klanten en potentiele klanten. Vervolgens plaatste hij een link op de website van Uncle George Google. Echter een concurrent plaatste een betaalde link op Google en stond dus boven aan. Later plaatste Brian producten op zijn website en deze wilde hij verkopen, hiervoor informeerde hij de klanten met een Nieuwsbrief. Ook werd de website gekoppeld aan Social Media zoals Facebook en Twitter. Nu konden bezoekers zijn producten op Facebook en Twitter Liken en posten zodat de vrienden van de klanten van Brian konden zien wat voor een goede producten Brian verkocht. Uiteindelijk liet Brian de website geschikt maken voor SmartPhones, tablets, ect. Joomla is meer dan alleen een Content Management Systeem, het bied de webmaster de mogelijkheid om deze zaken allemaal te koppelen, met ongeveer 6300 Extension in de Joomla Extension Directory (JED) zijn er legio mogelijkheden om je website hoe klein of groot dan ook extra mogelijkheden te bieden zoals, fotoalbums, formulieren, chatfuncties, web shops etc.

YouTube Fimpje Paul Delbar

 

Joomla Community Magazine - Alice Grevet en Dianne Henning

Alice Grevet en Dianne Henning zijn van Joomla Community Magazine. De URL van de website is: http://magazine.joomla.org, het doel van deze website is het delen van kennis. Men wil ondersteuning gaan bieden aan 25 talen. Vanaf 1 mei 2013 zou de website meertalig moeten zijn. Voor de website https://community.joomla.org vragen de dames hulp bij het vertalen in het Nederlands.

 

Na de Pauze zijn we naar de 2 Value zaal gegaan en hebben hier de volgende 2 sessies gevolgd.

Google Analytics - Anja Hage 

Maak je website effectiever met Google Analytics is het onderwerp welke door Anja Hage verteld werd. Als je een website maakt dan is het natuurlijk ook fijn om te weten of deze bezocht wordt, door wie deze bezocht wordt en hoe lang bezoekers op de website blijven. Wat bekijken de bezoekers op welke pagina verlaten de bezoekers je website (ook wel bounce pagina genoemd) etc. Een van de tools die je helpen bij het maken van deze analyse is Google Analytics, je dient hier een account aan te maken, dit is kostenloos. Nadat je bent ingelogd kun je een account maken voor een of meerdere websites. Je ontvangt vervolgens een code die opgenomen moet worden in de body van je website. Voor Joomla zijn hier diverse plugins voor verkrijgbaar via de Joomla Exention Directory (JED). De browser titel is een van de belangrijkste zaken voor de zoekmachines. Je kunt ook gebruik maken van trechter pagina's, een voorbeeld is om nieuwsbrieven aan te bieden, je kunt in je campage bij Google Analytics aangeven wat de eerste pagina is, wat de inschrijfpagina is. Indien je gebruik maakt van een bedankpagina, neem deze niet op in de trechter analyse! Aanmelden voor Google Analytics kan via de volgende link www.google.com/analytics

 

PHPmyAdmin - Jisse Reitsma

In deze sessie vertelde Jisse Reitsma e.e.a. over PHPmyAdmin. De Tool waarmee je in de database van Joomla kunt kijken. Tijdens de sessie werd er in 3 delen uitleg gegeven over respectivelijk: MySQL, PHPmyAdmin en advanced informatie. Joomla maakt gebruik van een Stack, MySQL is er een onderdeel van, het betreft de database waarin o.a. de content, menu, componenten etc van de website opgeslagen worden. Naast MySQLwordt de programmeertaal PHP gebruikt. De webserver (Apache of IIS) verwerkt de aanvraag en stuurt de inhoud naar de client (de Browser). Voor testdoeleinden kun je van de volgende webserver stacks gebruik maken:

  • LAMP - Linux, Apace, My SQL en PHP.
  • MAMP - Mac, Apace, My SQL en PHP
  • WAMP - Windows, Apace, My SQL en PHP.
  • WINP - WIndows, IIS, MySQL en PHP.

SQL staat voor Structured Query Language en is een Clien/server architectuur. MySQL kan op dezelfde server geinstalleerd zijn (localhost) of op een apparte server (mysql12345.hoster.local) geinstalleerd zijn. De reden kan zijn extra beveiliging of het scheiden van taken. MySQL bestaat uit diverse clients, zoals PHP Library (MySQL, MySQLi, PDO MySQL), Joomla, )PHP, MySQLi), PHPmyAdmin (PHP, MySQLi), commandline client (SSH), MySQL GUI client (Navicat, SQL Wave). MySQLi is een nieuwe sneller protocol. SQL is een van de mogelijkheden om met een relationele database te communiceren. PHPmyAdmin is een tool om de database te editen, je kunt zaken bewerken, toevoegen, verwijderen, importeren en exporteren. Ook kan men hier nieuwe databases of tabellen aanmaken, bewerken of verwijderen. Veel webhosters bieden PHPmyAdmin via het Cpanel, Plesk Panel of Direct Admin panel aan. In Joomla 1.5 waren er een aantal waarden/gegevens die het voor een hacker makkelijker maakten om een SQL Injectie uit te voeren. Via PHPmyAdmin kan men deze potentiele bedreigingen aanpassen. Dit kan ook de Akeeba Admin tools. Soms zijn er problemen met de Collation van de database, dit kan aangepast worden, bijvoorbeeld met de Phoca Changing Collatoin Tool. De collation staat meestal goed, de juiste instelling is UTF-8.

URL presentatie: http://www.slideshare.net/yireo/jd13nl-phpmyadmin-voor-beginners

 

Na de pauze zijn we naar de 2 Valuezaal en de Bytezaal gegaan.

Joomla Extentions kiezen - David-Andrew de Boer

Veel extenties (op dit moment een 6400) zijn terug te vinden op de website http://extentions.joomla.org/ in de Joomla Extentions directory, oftewel JED. In de JED wordt aangegeven welke extenties gratis zijn (Non Commercial) en welke betaalde versiez ijn (Commercial). Het kiezen van de juiste extentie(s) is een nauwkeurig klusje waarbij je de volgende items kunt meenemen zodat je de beste keuze maakt. Enkele voorwaarden kunnen zijn: 

  • Is het een gratis of betaalde extent
  • Je mag verwachten dat er ook support zit op bij een betaalde extentie.
  • Wordt de extentie regelmatig geupdate, ook naar de nieuwe Joomla versies.
  • Wordt er documentatie geleverd.
  • Is er een demo site?
  • Wordt de website bijgehouden en ziet deze er verzorgd uit?
  • Kijk of er goede recenties zijn voor de extentie, echter hecht er ook niet te veel waarde aan.
  • Is de extentie geschikt voor alle browsers?
  • Is de extentie meertalig?
  • Kan de vormgeving aangepast worden (CSS)? 
 
Gebruik ook niet te veel extenties op je website, alleen de extenties die je nodig hebt. Test de extenties densoods in een testomgeving, maak een backup van je website (bijvoorbeeld met Akeeba Backup) en installeer op je PC of laptop WAMP, LAMP of MAMP. installeer de backup van je Joomla site en test je extentions goed. Indien je een juiste en correct werkende extentie gevonden hebt dan kan deze in de online (productie) omgeving geinstalleerd worden. 
 
 

Nieuwsbrieven maken met AcyMailing - Dick Verschuur

 
Via nieuwsbrieven kun je klanten en potentiële klanten snel en relatief eenvoudig van nieuws voorzien. Denk hierbij aan aanbiedingen, nieuwe producten of diensten. Hou de nieuwsbrief m.b.t. de layout relatief standaard, de nieuwsbrief moet immers ook leesbaar zijn in de verschillende e-mail clients, zoals MS Outlook, Mozilla Thunderbird etc. Maak geen gebruik van geavanceerde fonts, immers niet iedereen beschikt over de meest geavanceerde fonts. Er zijn vele nieuwsbrieven beschikbaar welke in Joomla gebruikt kunnen worden of die buiten Joomla gebruikt worden. Ook hiervoor geldt dat er gratis versies zijn en betaalde versies.
 
AcyMailing is in diverse varianten te krijgen, van een gratis versie tot de meest geavanceerde versie. Met de geavanceerde versies kun je bijvoorbeeld koppelingen leggen naar je ecommerce omgving (bijvoorbeeld VirtueMart), je kunt dan een instelling maken dat er automatisch een nieuwsbrief verzonden wordt indien er 10 nieuwe producten in de webshop geplaatst zijn. Je kunt bekijken welke leden de nieuwsbrief geopend hebben en of ze ook de links gevolgd hebben naar je website. Hierdoor ben je in staat om nog betere nieuwsbrieven te maken, juist met onderwerpen die voor je klanten/bezoekers interessant zijn. 
 
 

Is Joomla ook in 2017 nog de juiste keus? Theo van der Zee

 

Joomla is een van de meest gebruikte toonaangevende Content Management Systemen op de markt. Het is een snel veranderende markt. Welke gevolgen heeft dit voor de huidige websites, maar ook voor de toekomstige websites. Het projectteam van Joomla heeft er in ieder geval voor gekozen om een planning te maken met daarin de diverse releases van Joomla. Het gaat dan om kleine, middelgrote en grote upgrades. Keek men voorheen vooral naar de "verplichtte" functionaliteit, nu kijkt men meer naar de geplande release data. Juist omdat er om de zoveel tijd een nieuwe versie komt kan dit ook een belemmering zijn voor je website. Je moet immers bij blijven aangezien het support bij oudere versies stopt en er dus geen updates meer komen, dit ongeacht of er security lekken zijn ja of nee.
 
De toekomstige websites zullen ook meer aandacht naar de wensen van de bezoekers kijken, denk hierbij aan gelezen nieuwsberichten die niet meer prominent zichtbaar zijn, of juist de ongelezen artikelen waarvan de link duidelijk zichtbaar is. Ook de vormgeving kan aangepast worden naar de wensen van de bezoeker. Er wordt meer rekening gehouden met het toemende gebruik van Tables en smartphones. Dit is in Joomla 3 al terug te vinden. 
 
Juist omdat Joomla Open Source is en er geen big boss is die de eind besluiten neemt, maar het juist in een teamverband gerund wordt door vrijwilligers, kan het de ontwikkeling ook in gevaar brengen. Iedereen kan een bijdrage leveren voor Joomla. Hiervoor hoef je geen programmeur te zijn, iedereen met zijn eigen ervaring en exterptise kan zijn of haar steentje bijdragen aan dit fantastische product genaamd Joomla!
 
 

Joomla The TV Guide - Brian Teeman

Brian Teeman is een van de mede oprichters van Joomla. Hij heeft ook een bijdrage geleverd aan de voorganger van Joomla, Mambo. Hij heeft ons meegenomen en Joomla vanuit het Televisie oogpunt meegenomen. Er zijn verglijkingen met StarTrek, X Factor en A Few Good Men gelegd. In A Few Good Men was de ondertiteling aangepast met een knipoog naar Joomla. 

 
Het was een leuke en afwisselende presentatie.

Tot slot

Het was een leuke en vooral ook een leerzame dag, de tijd is omgevlogen. Het heeft me nog enthousiaster gemaakt over Joomla! en ik denk dat ik volgend jaar ook naar de Joomla dagen ga, wellicht dat ik dan 2 dagen ga. 

Gelezen: 5338 keer
Johan van der Velde

Johan van der Velde is de eigenaar van deze website. Ik werk al sinds Joomla! versie 1.0 met Joomla! en ik geeft de cursus "Website maken met Joomla!" bij het Gilde Westelijke Mijnstreek. Op deze website plaats ik regelmatig nieuwsberichten en handleidingen over Joomla! en webdesign gerelateerde onderwepen.

Website: www.vandervelde-web.nl